Kristina Cruises jokiristeilyt

Rhônejoen risteily – Provence&Camargue

Minulla oli kesäloma kesäkuussa. Vallitsevasta maailmantilanteesta (kevät 2022) johtuen kesälomasuunnitelmat jäivät oikeastaan tekemättä. Sitten bongasin Kristina Cruisesin sivulta tarjouksen Rhônejoen risteily – Provence&Camargue, siinä meille = mieheni ja minä, lomareissu.

Jokilaivaristeily tuntui täydelliseltä ratkaisulta: liikkuva täyden palvelun ”hotelli”, joka päivä uudet maisemat, paljon retkikohteita, täysi ylläpito=hyvää ruokaa ja juomaa monta kertaa päivässä.

Nyt matkaan!

Reissun ensimmäinen osuus oli lento Helsingistä Geneveen. Helsingissä lentoasemalla olikin jo vastassa matkanjohtaja, vihreän puseronsa ansiosta hänet oli helppo erottaa sieltä ihmispaljouden joukosta. Joten jos epäröit, miten selviät lentoaseman härdellistä, ei huolta, matkanjohtaja on siellä auttamassa sinua.

Miksi lennettiin Geneveen? Finnair ei enää lennä (tilanne kevät 2022) Lyoniin, josta risteily alkoi. Menomatkalla pysähdyimme jaloittelemaan ja lounaalle ihastuttavaan Annecyn kaupunkiin, josta olikin lyhyt matka Lyoniin.

Kristina Cruises jokiristeilyt
Jokiristeilylaiva Rhône Princess

Aluksena tällä Rhônejoen risteily – Provence&Camargue oli CroisiEurope-varustamon Rhone Princess, 110 metriä pitkä alus.

Jokilaivan lastaussilta on kapea.
Jokilaivaan menevä silta on kapea.

Jokilaivaristeilyn ensimmäinen ”oppitunti”: laivaan menevä silta oli aika kapea, joten turvallisuussyistä me matkustajat emme saaneet viedä itse matkalaukkuja. Laivan henkilökunta haki matkalaukut bussista ja vei ne hyttiin saakka. Sama toisin päin kotiin lähtiessä, jätimme matkalaukut hytin oven eteen käytävälle, josta henkilökunta vei ne bussiin.

Totta puhuakseni, silta oli oikeastikin niin kapea, etten olisi millään selvinnyt siitä suuren matkalaukun kanssa.

Jokilaivat kiinnitettyinä toisiinsa
CroisiEurope-varustamon laivat toisiinsa kiinnitettyinä.

CroisiEurope on suuri varustamo, jolla on paljon aluksia. Hyvin monessa satamassa oli muitakin saman varustamon aluksia, jotka olivat kiinnitettynä toisiinsa. Meidän alus oli kauempana laiturista oleva Rhône Princess. Näin ollen kulku laivaan tapahtui Camargue-laivan läpi.

Hytti numero 311 Rhône Princess

Rhône Princess jokilaivan hytti
Rhône Princess hytti numero 311

Rhône Princess-laivalla matkustajien hytit olivat kahdessa kerroksessa. Meillä oli hytti numero 311. Yllättävän tilava hytti, suuri ikkuna, josta oli mukava katsella maisemia. Huone siivottiin joka päivä. Tuntui ylelliseltä, kun sänky oli näin kauniisti pedattu. Kuvassa näkyy ikkunan alla vaalea suorakaide. Se on ilmastointiritilä, josta ensimmäisenä iltana puhalsi jäätävän kylmää ilmaa. Mietin jo hetken, että pitääkö tässä laittaa aina reissussa mukana kulkevat villasukat jalkaan, mutta en kuitenkaan laittanut. Sen sijaan opettelimme säätämään ilmastointilaitetta.

Rhône Princess hytti kirjoituspöytä
Pieni työskentelypiste Rhône Princess-laivan hytissä.

Hytissä on sängyn vieressä pieni työskentelypiste. Kuvassa näkyvä johto kuuluu hiustenkuivaajaan. Wc oli sen verran pieni, etten saanut siitä kunnon kuvaa, mutta kuitenkin  kompakti kokonaisuus sisältäen kaiken tarvittavan. Yllätyksekseni wc:ssä oli kunnon peilikaappi, jonne tyhjensinkin oman kosmetiikkalaukun sisällön reissun ajaksi. Wc:n suihkutila ei ollut suuren suuri, roiskeet esti suihkuverho. Peseytyminen kovin suurilla liikeradoilla oli haastavaa. Mutta summa summarum, suihkutila teki sen, mitä pitääkin: tuloksena suihkunraikas, puhdas reissaaja.

Rhône Princess salonki

Rhône Princess-laivan salonki
Salonki on Rhône Princessin sydän.

Salonki on jokilaivaristeilyllä tärkeä paikka. Ensimmäisenä iltana salongissa nostettiin tervetuliaismaljat sekä esiteltiin miehistö. Esittely oli tosi asiassa pieni muotoinen show: musiikki raikasi ja miehistön jäsenet esiteltiin aplodien kera.

Viikon reissun aikana salongissa oli myös iltaohjelmaa. Yhtenä iltana oli duo laulamassa kansainvälisiä hittejä, toisena iltana oli mustalaisorkesteri.

Mukavat sohvat Rhône Princessin salongissa.
Muhkeat sohvat kutsuvat viihtymään salongissa.

 

Kristina Cruises jokilaivaristeily.
Mikä tänään on päivän drinkki Rhône Princessillä?

Jokaiseen risteilypäivään liittyi pieni jännityshetki: mikä tänään on päivän drinkki? Joka päivä drinkki oli erilainen. On ihan hullua, kuinka nopeasti tavallaan tottuu siihen, että muutama drinkki päivän aikana kuuluu kuvioon, vaikka normielämässä ei tule drinksuteltua kovin usein. Mukava hetki ennen illallista on drinkki  sekä rupattelu matkakumppaneiden kanssa.

Tottakai laivalla oli myös aurinkokansi, jossa sai olla ihanan rentona ja nauttia lämmöstä sekä katsella kauniita, ohi kiitäviä maisemia.

Laivan aurinkokannella nauttimassa.
Ihanaa rentoa olemista laivan aurinkokannella.

 

Rhône Princess ruokasali

Rhônejoen risteily
Risteilyn jokaisena päivänä on nautinto ruokailla kauniisti katetussa pöydässä.

Salongin lisäksi toinen todella tärkeä tila on ruokasali. Siellä tarjotaan aamiainen, lounas ja päivällinen. Oli todellinen nautinto viikon ajan saada ruokailla kauniisti katetussa pöydässä tarjoilijoiden häärätessä ympärillä valmiina toteuttamaan jokaisen toiveen.

Rhônejoen risteily
Lounas on katettu olkaa hyvät.

Ruokasali oli aika suuri, jossa Kristina Cruisesin seurueelle oli varattu omat pöydät. Kristina Cruisesin toive oli, että ei jumiuduta viikon ajaksi samaan pöytään samojen henkilöiden kanssa. Sen sijaan vaihdetaan istumapaikkoja sekä pöytäseurueita. Tämä olikin mukava juttu, viikon aikana ennätti kuulla monta mielenkiintoista tarinaa sekä tutustua moniin uusiin ihmisiin.

Katettu pöytä Rhône Princess laivalla.
Katettu pöytä kutsuu ruokailemaan.

Pöydät olivat pyöreitä ja pöytään mahtui kuusi ruokailijaa. Aamiainen oli seivovasta pöydästä, kahvi sekä kuuma maito tuotiin pöytään. Lounas ja illallinen olivat täysin pöytään tarjoiltu, sisältäen viinit ruokalajien mukaan.

Omassa työhistoriassa minulla on 10 vuoden jakso ravintola-alalta. Siksi nautin täysillä siitä hyvin ”rasvatusta” koneistosta, minkä ammattitaitoiset tarjoilijat ja  ravintolahenkilökunta kokonaisuudessaan muodostavat. Kaikki sujui kuin tanssi, täydellisen sulavasti ja aikataulutetusti. On nautinto istua pöydän ääressä ja katsoa kun esimerkiksi alkuruoat tulevat kaikille yhtäaikaa.

Sanomattakin on selvää, että ruoka oli todella hyvää. Olen aika nirso punaisen lihan kanssa. En voi sietää niitä ylimääräisiä ”nitkuja ja natkuja”, mutta tällä reissulla mitään ylimääräistä ei lihasta löytynyt. En ole koskaan syönyt näin hyvää lihaa kuin tällä reissulla. Kotiin palatessa sen huomasi, vaaka näytti kolme kiloa enemmän kuin ennen reissua.

Pitääkö illalliselle pukeutua?

Pukukoodi, jos sellaista nyt oli olemassa, oli hyvin kirjava. Osa matkustajista selvästi pukeutui hieman paremmin illalliselle, osa taas ei. Huomasin, että monella naisella saattoi olla sama alaosa kuin päivän aikana, mutta yläosa=pusero, oli vaihdettu, kaulassa ja korvissa näyttävämmät  korut, huulipunaa sipaistu. Viimeinen ilta olikin sitten asia erikseen, silloin oli juhlava gaalaillallinen, johon selvästikin pukeuduttiin reissun parhaaseen asuun.

Sillat ja sulutus Rhônejoen risteilyllä Provence&Camargue

Toukokuisella  reissulla Vääksyssä koin elämäni ensimmäisen sulutuksen, tosin katsojana siellä sillalla. Tämän reissun jälkeen olen kokenut konkari sulutuksessa, nimittäin tämän Rhônejoen risteily Provence&Camargue – reitin varrella on 16 sulkua.

Mutta mennään ensin sillan alle.

Rhônejoen risteily
Vielä hymyilyttää aurinkokannella, silta näkyvissä.

Koskapa on kyseessä jokiristeily tiheästi asutussa maassa, siltoja reitin varrella on paljon. Rhônejoen vesi oli poikkeuksellisen korkealla, joten muutama silta oli alitettava aika niukalla tilalla siellä sillan alla. Ylläolevassa kuvassa vielä hymyilyttää, silta on edessäpäin. Laivan henkilökunta huolehti erinomaisesti turvallisuudesta. Oranssipaitainen mies on henkilökuntaa, hän katsoi tarkasti koko ajan, ettei kukaan vain nouse aurinkotuoliltaan. Siinä olisi käynyt huonosti.

Rhônejoen risteily
Tässä ollaan sillan alla.

Tässä todellakin ollaan sillan alla. Kovin paljon ei jäänyt tilaa ihmisten ja sillan väliin. Itse asiassa minua hieman pelotti ja aurinkolasien alla minulla on silmät kiinni.

Sulkuja tämän risteilyn reitille osui 16. Henkilönä, jolle sulutus on uusi asia, en väsynyt katsomaan, miten sulutus tapahtuu.

Sulutus Rhônejoen risteilyllä
Rhône Princess on ajanut ja laskeutunut alas sulkuun.

Tämä kuva on ”hurjimmasta” sulusta, mitä reitille osui. Laiva laskeutui sulun pohjalle, sulun korkeus oli 23 metriä. Eli alunperin laiva oli tuolla ylhäällä päivän valossa ja laskeutui sitten alas. Tämä sulku oli niin syvä, ympärillä vain mustat betoniseinät, että mielikuvitukseni lähti hieman laukalle….mitä kaikkea tässä voisikaan tapahtua. Laivat on mitoitettu sulkujen mukaan ja taitava henkilökunta osasi ajaa laivan sulkuun ilman mitään hämminkiä.

Rhônejoen risteily
Sulku avautuu ja matka jatkuu.

Laiva on laskeutunut uudelle tasolle, sulku aukeaa ja matka jatkuu.

Niin jatkuu myös Rhônejoen risteily, tulossa lisää reissutarinoita.

Tervetuloa lukemaan!

Päivi

 

 

 

Joko luit nämä?

9 thoughts on “Rhônejoen risteily – Provence&Camargue

    1. Postaussarjan tekemisesssä oli yllättävän suuri työ. Valita ja käsitellä kuvat ja niitä kuvia todellakin oli, filmi kun ei lopu kesken. Suunnitella tekstit jne. Työmäärään nähden on mukava tietää, että ehkä joku lukee näitä tarinoita.

  1. Olen viime aikoina lukenut useampia juttuja jokiristeilyistä Euroopassa, ja jokiristeilykonsepti vaikuttaa koko ajan houkuttelevammalta. Olisi varmasti tosi kiva kokemus! Oli muuten myös kiva nähdä kuvia hytistä ja noista suluista. Enpä olisi arvannut, että niitä on noin runsaasti.

    1. Kiitos kommentista, mukavaa, että olet löytänyt blogiini. Meille jokilaivaristeily oli aivan täydelllinen konsepti. Liikkuva hotelli, paljon nähtävää ja koettavaa.Täytyy myöntää, että itsellekin jäi kuume…uudelleen…Sulkuja todellakin riitti, eri kokoisia ja mallisia. Tuo sulku, josta kerron blogissa oli mallia ”giljotiini”. Siltä se todellakin näytti. Mukavaa päivän jatkoa!

  2. Mielenkiintoista! Joskus miettinyt millaista jokiristeily olisi. Nuo sulut on aika komeita, sellaisessakaan ikinä ollut. Pitääpä harkita tällaista matkaa joku päivä 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.